Nykyään tiedän paljon asioita joita en haluaisi tietää, tai joiden tietämisellä ei ole selvätikkään merkitystä. Olen nykyään tietoinen että kehossani on beetareseptorirasvat dominantteja, eli sitä laihtuu hitaammin  ja se on vaikeampaa.. minulla on myös kiertäjäkalvosin joka koostuu neljän olkapäätä tukevan lihanksen jänteistä.  olen kuullut että sen lämmittely oilisi oleellista... Minulla on erittäin vähän räjähtävää voimaa sisältäviä lihassoluja. Minä syön väärin, syön sitä mikä on hyvää en sitä mikä olisi ehkä terveellisintä.. Olen oppinut että kehittyäkseni ei kyykky ja mave päivät voi olla peräkkäin ja takareiteni jumittuvat helposti  ja joudun tällöin turvautumaan joko hierontaan tai crossfit helvettiin jolla saadaan toisenlasita liikkuvuutta alakroppaan. Tämä johtuu siitä että lihakseni eivät molekyylitasolla palaudu niin  nopeasti kuin monella muulla.  Olen päättänyt että minä en juokse.. en saatan muuten varmasti juokse. Venyttely on ollut samassa kastissa mutta pakko kai on  myöntää että sen tehottomuutta en ole saanut näytettyä toteen.. en ole koskaan saanut hyötyjä venyttelystä


Mitään noista asioista en tiennyt vuonna 1996 kun olin kovemmassa kunnossa kuin koskaan ennen.. ja silti kunto kehittyi ja meni eteenpäin.. Mitään en tuolloin tehnyt toisin.. En silloinkaan lämmitellyt saaati venytellyt..  Tottakai on todettava että kehoni on  nyt kaksikertaa vanhempi kuin tuolloin ja tietyt fysiologiset  seikat ovat vaan faktoja mutta tarvitsemmmekome tietoa niistä. se saa miettimään mitä tuolla kaikella tiedolla tekee.. Ja kuinka paljon  kaikki PT:t tuottaa turhaa tietoa.. Ja vaikeuttaa ihmisten elämää. (Tämä ei toki  koske Origon Trainereita :)  Mä olen valmis ihmiskokeeseen:  Laitetaan kaksi tällaistä läskimoosesta kuin minä olen  PT:n valmennukseen  kolmeksi kuukaudeksi  ja toiselle kerrotaan juurtajaksain kaikki mahdollinen tieto dominattirasvoista ja ketooseista. Toiselle  kerrotaan vain mitä treenata ja miten syödä. Siis yksinkertaisimmillaan kaksi A4 paperia joissa toisessaa treen ija toisessa ruokavalio.

Väitän että molemmat kehittyvät ihan yhtälailla ja laihtuvat mutta se, jonka päätä ei ole sekoitettu kaikenmaailman epäolennaisukksilla ja pahimmassa tapauksessa aiheutettu hänelle alkavaa masennusta kun hän molekyylitasolla tietää mikä hänessä on vikana, ei varmasti voi henkisesti yhtähyvin ja uskon myös että henkinen paine tässä tapauksessa voi jopa hidastaa hänen kehitystään.. Tähän ei toki liity terveyden kannalta oleelliset tiedot  kuten että krapulassa ei saa treenata tai että sydänvikasen tulee tietää tiettyjä kardiovaskulaarisia tosiseikkoja.

Uskon siis että kuntoilu edes menstyksekäs ja tavoitteellinen sellainen ei tarvitse molekyylejä tai rasvaprosentteja vaan iloisen mielen ja halua tehdä.

Minä uskon vakaasti tähä ja ainakin minunkohdalla tämä toimii. Tähän voi todeta kuten entinen ja edesmennyt  moukarinheittovalmentajani  E. Janhunen: Älä tee niinkuin minä teen vain tee niinkuin minä käsken.

PS: tiedän että tekstissä on epäloogisuuksia ja räikeitä virheitä mutta jospa joku saisi sieltä kaivettua sen ajatuksen  mitä haen ;)